Waarom het onderwijs zo vastloopt

De context voor brede ontwikkeling staat onder druk

Onderwijs is meer dan taal en rekenen. Kinderen groeien in relatie, veiligheid en vertrouwen. Toch staat deze brede ontwikkeling steeds vaker onder druk. Leerkrachten ploeteren met volle agenda’s, prestatiedruk en maatschappelijke veranderingen. De gevolgen: onrust in de klas, verlies van pedagogisch kompas en leerlingen die uitvallen of gelabeld worden.

Waarom het onderwijs vastloopt

De kern van het probleem

  • Een stevig pedagogisch klimaat is geen vanzelfsprekendheid meer.
  • Leraren voelen zich overspoeld door passend onderwijs en administratie.
  • Negatieve groepsdynamiek leidt sneller tot uitsluiting en frustratie.
  • Ouders en scholen spreken vaak niet dezelfde taal, wat voor extra ruis zorgt.
  • Samenwerking met zorg is nodig, maar mag de relatie in de klas niet overschaduwen.

Waarom dit telt

Niemand vertoont moeilijk gedrag voor de lol. Het ontstaat vaak uit stress, onveiligheid of gebrek aan verbinding. Onderzoek laat zien dat een sterke pedagogische basis – relaties, structuur en voorspelbaarheid – direct bijdraagt aan gedragsverbetering én leerplezier (Roorda et al., 2017; Mainhard, 2023). Toch wordt nog te vaak naar het kind gewezen, terwijl juist de omgeving en teamcultuur bepalend zijn voor rust en veiligheid.

Wat ik breng

Ik help scholen om opnieuw zicht te krijgen op wat er écht nodig is voor een stevig fundament. Niet vanaf een podium of via dikke rapporten, maar hands-on in de klas, met de leerkracht en het team. Met bewezen methodes zoals de Veranderwijzer, PBS en PCM maak ik zichtbaar wat er speelt en zet ik teams duurzaam in beweging.

Resultaat:

Rust en veiligheid in de klas

Grip en vertrouwen bij leerkrachten

Betere samenwerking binnen teams en met ouders

Minder uitval en doorverwijzingen

Inclusie als gevolg van sterk pedagogisch handelen

Zo bouwen we samen aan een duurzame basis waarin ieder kind kan groeien en iedere leerkracht met plezier zijn vak kan uitoefenen.

De nieuwe inzichten en tools van Mark hebben onze begeleiding naar een hoger niveau getild.

Maatwerkbegeleider Almere College Kampen

De persoonlijke begeleiding op onze uitval leerling zorgde ervoor dat deze leerling in de overgangsperiode wél onderwijs kon blijven volgen én verbinding hield met haar klas.

Directeur in Wapenveld

 

De rust, de praktisch toepasbare tools en het open karakter van de coaching hebben me enorm geholpen om conflicten aan te kunnen gaan zonder drama of strijd.

leerkracht primair onderwijs Balk

 

Ik heb de grip weer terug in de klas en weet weer wat ik moet doen als ik in mijn stress schiet

leerkracht voortgezet onderwijs Kampen

 

Ik weet nu hoe ik mijn communicatie aan moet passen om mijn moeilijke leerling weer te bereiken.

leerkracht primair onderwijs Balk

 

Je hebt ontzettend veel kunnen helpen in die korte periode dankzij de inzichten vanuit PCM. Dankjewel voor alles!

Leerling Almere College Kampen

 

Mark heeft ons niet alleen geholpen met praktische strategieën, maar ook met inzichten die een blijvende verandering in ons team hebben gebracht.

directrice primair onderwijs Balk

 

Je bent van grote waarde geweest tijdens de bijeenkomst voor intern begeleiders

Directeur supportteam uit Friesland