Traject op weg naar inclusie
Voor scholen

Onze begeleiding
Traject opweg naar inclusie

Inclusie vanuit grip en rust
Inclusief onderwijs staat weer hoog op de onderwijsagenda. En wie kan daar nu tegen zijn? De vraag is alleen: wat betekent inclusie concreet voor jullie organisatie? En hoe maak je die ambitie werkbaar in de dagelijkse praktijk?
We weten dat dit geen eenvoudige opgave is. Bezuinigingen, lerarentekorten, overassertieve ouders en een onderwijssysteem dat vooral naar leeftijd kijkt in plaats van naar behoefte, maken het er niet makkelijker op. Toch geloven wij dat het kan.
We doen mee
Tactvol-CB slaat samen met een groep professionals uit onderwijs en zorg de handen ineen om besturen, scholen, gemeentes en zorginstanties te helpen de inclusieambitie waar te maken. Ons doel: Zoveel mogelijk kinderen een thuisnabije onderwijsplek geven.
Wij adviseren niet vanaf de zijlijn, maar doen actief mee. Ons team bestaat uit bestuurders, directeuren, leerkrachten, gedragscoaches, groepsdynamica-begeleiders, PMT’ers, zorgprofessionals, intern begeleiders, orthopedagogen en een verhalenmaker. Zo kunnen we altijd maatwerk leveren.
“Inclusief onderwijs wordt soms moeilijker gemaakt dan het in werkelijkheid is.”
De basis op orde
De route naar een inclusieve school begint met de basis. Pas als iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt, vanuit de eigen rol en verantwoordelijkheden, ontstaat er rust en ruimte om samen te werken aan inclusie.
Om dat proces in beweging te zetten, hebben we De Veranderwijzer ontwikkeld. Een praktisch instrument met vijf gebieden die direct invloed hebben op inclusie, zoals richting & resultaat en persoonlijk welbevinden. Samen kijken we waar de grootste winst te behalen valt en doen we mee in alle lagen van de organisatie.
Wij pleiten voor zo min mogelijk losse nascholing en zoveel mogelijk samen optrekken in de praktijk.

Zo werken we samen
Stap 1 – Hoe is het nu?
Met de veranderwijzer als leidraad gaan we in gesprek met het team. We onderzoeken waar het schuurt en waar kansen liggen: groepsdynamica, zorgstructuur, ouderbetrokkenheid, didactisch aanbod… Voor iedere vraag hebben we de juiste inzet. Samen maken we een planning en bepalen we welke ondersteuning nodig is.
Stap 2 Beschrijf jullie verhaal
Met onze verhalenmaker beschrijven jullie het verhaal achter jullie inclusieve ambitie: jullie missie en visie, maar dan samen met de mensen om wie het gaat: Ouders en leerlingen. Hun stem en ideeën vormen de kern.
Stap 3 Aan de slag
Op basis van jullie verhaal maken we een routekaart met heldere tijdslijnen, taakverdeling en inzet. Zo zetten we de eerste stap naar meer inclusie en zorgen we dat iedereen weet wat te doen.