PCM

Onze begeleiding
Minder stress,
meer energie
PCM – de basis van mijn werk met kinderen, leerkrachten en hun omgeving
Als gecertificeerd PCM coach en co-trainer staat in mijn werk relatie en verbinding altijd op nummer één. Of het nu gaat om je kind, je leerlingen, je collega’s, je directeur of je bestuur: Goede relaties zijn de kern van welzijn en samenwerking. Toch kunnen er door misverstanden of spanningen al snel storingen ontstaan, waardoor escalaties vaker plaatsvinden dan je wilt.
Uit recente onderzoeken blijkt dat niet gebeurtenissen in het leven de grootste bron van uitval en stress zijn, maar relaties en de spanningen die daaruit voortvloeien. Het Process Communication Model (PCM) is mijn belangrijkste instrument om die storingen te doorbreken en weer tot verbinding te komen.

PCM is, in tegenstelling tot andere ‘kleurentesten’ een wetenschappelijk bewezen communicatiemodel dat uitgaat van zes persoonlijkheidstypen. Ieder mens heeft deze typen in zich, elk met een eigen manier van communiceren, stresssignalen en motivaties. PCM laat zien wat ons drijft, hoe we reageren onder druk en wat we nodig hebben om weer in balans te komen.
PCM geeft snel en concreet inzicht, vaak al binnen één à twee uur, in wat iemand motiveert, hoe je verbinding kunt maken en hoe je gedrag positief kunt beïnvloeden. Eenmaal in aanraking gekomen met PCM, zullen je inzichten en communicatie skills snel toenemen.
Het traject in het primair onderwijs
Voor kinderen in het PO gebruik ik een speciaal ontwikkelingsspel waarmee we op een speelse manier ontdekken wat hen motiveert, blij maakt of stress geeft.
- We voeren twee gesprekken, afgewisseld met spelvormen, waarna ik een profiel opstel.
- Dit profiel bespreek ik met de leerkracht, ouders/verzorgers en wanneer mogelijk met het kind zelf.
- De ervaring leert dat dit vaak herkenning, erkenning en nieuwe inzichten geeft, soms gepaard met emotie, maar vooral met positieve gesprekken en gevoelens.
- Het is een ‘blij-profiel’ dat juist in moeilijke tijden energie en hoop geeft.
Na de bespreking maken we een plan om het kind, de leerkracht en de omgeving te helpen beter met het gedrag om te gaan. Met speciale lerarenkaartensets kan het geleerde direct in de praktijk worden toegepast. Kleine aanpassingen leiden vaak tot grote verbeteringen in de relatie tussen kind en volwassene.
Het traject in VO en MBO
Vanaf 13 jaar kan ik een volledig jongerenprofiel afnemen via een vragenlijst van 45 minuten.
- Eerst bespreek ik het profiel met de leerling in twee coachgesprekken.
- Daarna nodig ik mentor/coach, ouders/verzorgers en andere betrokkenen uit voor een gezamenlijke bespreking.
- Samen met de coach vertaal ik het profiel naar een werkdocument voor vakdocenten, zodat iedereen weet hoe de leerling het beste benaderd kan worden en welke behoeften centraal staan.
Wat levert PCM op voor leerkrachten en ouders?
PCM geeft helder inzicht in wat wel en niet werkt in de omgang met een kind. Het maakt duidelijk wat je als ouder of leerkracht beter kunt doen én wat je beter kunt laten. Door PCM te combineren met sport en bewegen ontstaat vaak binnen korte tijd vertrouwen en relatieopbouw.
Want: wanneer een kind weer ‘oké’ is, ontstaat er ruimte om te luisteren, te leren en zich aan afspraken te houden – zowel thuis als op school.
Benieuwd wat PCM voor jou, je kind of je leerling kan betekenen?
Neem contact op voor meer informatie of een kennismaking