Aanpak PO
Voor scholen

Onze begeleiding
Aanpak PO: Niet roepen, maar doen! Samen in de klas

Niet roepen, maar doen! Samen in de klas
Inclusief onderwijs is geen beleidsdoel, maar een gevolg van de 4 R’s: Rust, reinheid, regelmaat en relatie. Dat ontstaat niet met protocollen of symposia, maar in een klas waar het klopt: een leerkracht die stevig staat, heldere kaders, gedragen afspraken en een team dat samen optrekt.
Ik help die basis bouwen. Hands-on in de klas, in gesprek met het team, in verbinding met het kind én de ouder. Met de Veranderwijzer als kompas en PCM als middel naar begrip en acceptatie. Zo creëren we pedagogisch leiderschap, relationele veiligheid en gedeelde verantwoordelijkheid op weg naar inclusief onderwijs.
Inclusie is geen eindstation, maar een systeem waarin uitsluiting niet meer nodig is. Het begint bij ons: hoe we kijken, praten en durven handelen.
Zo werk ik:
1. Starten met een quickscan a.d.h.v. de veranderwijzer en PCM
- Ik observeer en doe mee in de klas en breng de groepsdynamiek in beeld met het PBS-model (85-12-3) om gedrag te duiden en de juiste interventies te kiezen.
- Ik signaleer waar de knelpunten zitten bij de 3%-leerlingen én in de klas als geheel. Niet tegenover, maar náást hen: via sport, beweging, spel en creativiteit.
- Aan de hand van de Veranderwijzer analyseren we de vijf kerngebieden waarin jij je ontwikkelingsbehoefte hebt: Aandacht en écht contact, welbevinden, kwaliteiten en vaardigheden, koers, richting en resultaat, leiderschap, organisatie, borgen en aansturen.
- Aan de hand van PCM kijken we naar de communicatie, stress signalen en behoeften van de leerkracht en de leerlingen.
2. Verbinding maken met de 3%-leerlingen
- Via PCM-profielen en coaching breng ik de behoeften in kaart van het kind en maak de omgeving bewust met bewezen successen! Zie PCM
- Ik vertaal de communicatie- en gedragsstijl van de leerling naar praktische handvatten voor jou als leerkracht en de transfer tussen thuis en in de groep.
- Samen maken we een inclusieplan gebaseerd op methodes, maar in gebruik voor maatwerk. Met betrokkenheid van ouders, school, kind en waar nodig andere betrokkenen.
- Geen symptoombestrijding maar een duurzame relatieopbouw tussen leerkracht en kind.
3. Samen bouwen aan een duurzame klas
- Ik versterk samen met de leerkracht het klassenmanagement, herijken normen en waarden en werken aan relatieherstel waar nodig.
- We bouwen aan de leiderschap en pedagogisch fundament van de leerkracht vanuit verbinding helderheid en overzicht.
- Jij krijgt persoonlijke coaching of teambegeleiding op communicatie, stress, leiderschap en omgaan met “de moeilijke persoon”
- Met een plan gebaseerd op wat jij en jouw groep nodig heeft.
- Ik zorg voor follow-up met intervisie en supervisie op de werkvloer We versterken de groepsnorm en bouwen aan veiligheid en inclusi
Mijn aanpak combineert bewezen methodes (PCM, LOD, PBS, Ringaanpak, Lencioni) met persoonlijk maatwerk.
Geen standaardtraject, maar een plan dat past bij jullie school, jullie taal en jullie leerlingen.
Het resultaat
Na 8 tot 16 weken zie je dit terug:
Gedragsverandering die standhoudt
Leerlingen die zich gezien en veilig voelen
Leerkrachten die weer weten wat ze doen, ook als ze niet meer weten wat ze moeten doen
Leerkrachten die vertrouwen hebben
Leerkrachten met grip en controle
Een veilige groep waar iedereen mee kan doen, ondanks en dankzij zichzelf
Meer werkplezier en meer rust in de school
Minder uitval, minder verwijzing, minder frustratie en minder kosten
En dat is precies wat we willen: een klas én school waar iedereen meedoet. Waar ruimte is om jezelf te zijn én om de ander oké te laten zijn. Samen creëren we een stevige pedagogische basis die de weg vrij maakt naar inclusief onderwijs.
Als wij onvoorwaardelijke aandacht kunnen geven, durft het kind te groeien.