Aanpak VO en MBO
Voor scholen
In het VO en MBO zie ik vaak dat probleemgedrag niet alleen bij één leerling speelt, maar in complete groepen. Vooral in de eerste klassen wordt de basis gelegd en ontstaan er patronen in omgang, samenwerking en veiligheid. Als deze basis wankel is, zie je dat terug in onrust, strijd en uitval, soms jarenlang.

Onze begeleiding
Aanpak in het voortgezet onderwijs en MBO
Leerling: Individuele begeleiding in context
Een ‘lastige’ leerling staat nooit op zichzelf. Gedrag is altijd verbonden met de groep en de omgeving. Daarom werk ik niet alleen één-op-één, maar plaats ik de leerling altijd terug in de context van zijn klas. Met het Proces Communication Model (PCM) breng ik snel in kaart wat de leerling motiveert, welke stresspatronen er spelen en wat helpt om weer in balans te komen. Deze inzichten worden gedeeld met docenten en ouders en wanneer veilig genoeg ook met de groep, zodat iedereen weet wat te doen.

Groep: De kracht van gezamenlijke verandering
Met de Veranderwijzer en PCM maak ik zichtbaar hoe de groep functioneert: welke rollen er zijn, waar spanningen ontstaan en hoe de communicatiepatronen werken. Vervolgens werk ik samen met de klas en de mentor aan het herstellen van de balans. Dit doe ik hands-on in de groep, via beweging, spel, gesprek en creatieve werkvormen. Zo leren leerlingen conflicten om te zetten in samenwerking, en ontstaat een veilig klimaat waarin iedereen mee kan doen.
School: Eén lijn, één pedagogisch verhaal
De inzichten uit het werk met leerling en groep vertaal ik samen met het team naar school brede afspraken. Docenten krijgen praktische handvatten om het groepsprofiel toe te passen in hun eigen les, ook als ze de klas maar kort zien. Zo blijft de aanpak consistent, ook bij wisselingen in het rooster.
Wat dit oplevert
Eerstejaars klassen die een stevige basis vormen voor de rest van hun schoolloopbaan.
Groepen die samenwerken, elkaar steunen en rust uitstralen.
Docenten die weten wat te doen, ook in complexe groepssituaties.
Minder uitval en doorverwijzingen, zowel individueel als groepsgewijs.
Een duurzaam pedagogisch klimaat waarin leren centraal staat.
