Organisaties
Onderwijs

Onderwijs

Gedragscoaching op PO, VO, MBO en HBO
Primair – en voortgezet onderwijs:
Als gedragscoach bied ik op scholen in het primair en voortgezet onderwijs begeleiding aan leerkrachten en teams om het pedagogisch klimaat te herstellen en/of verder te ontwikkelen. Hieronder vindt u een overzicht van mijn strategische werkwijze, die gericht is op het verbeteren van het welbevinden van zowel leerkrachten als leerlingen.
- Analyse van de klas
- Indeling van Leerlingen:
- 85% van de leerlingen profiteert direct van het didactisch en pedagogisch aanbod.
- 12% van de leerlingen heeft extra instructie nodig om het aanbod te begrijpen en toe te passen.
- 3% van de leerlingen heeft een alternatieve aanpak nodig, omdat ze niet profiteren van het reguliere aanbod.
- Identificatie van pijnpunten: Ik analyseer waar het pedagogisch klimaat onder druk staat en breng in kaart welke leerlingen extra aandacht nodig hebben.
- Persoonlijke coaching van leerkrachten
- Gebruik van het PCM Model:
- Inzet van de communicatietool PCM (Process Communication Model) om de psychologische behoeften en communicatievoorkeuren van zowel leerlingen als leerkrachten te identificeren.
- Focus op het vergroten van begrip en acceptatie door de leerkracht, wat leidt tot een verbeterde interactie met de leerling.
- Reflectie en aanpassing:
- Begeleiding van leerkrachten in het reflecteren op hun eigen aanpak en het aanpassen van hun strategieën om beter in te spelen op de behoeften van de leerlingen.
- PO en VO: Samenwerking in de driehoek: School, ouders, leerling
- Gezamenlijk plan van aanpak:
- Ontwikkeling van een persoonlijk plan waarin de rol, functie en verantwoordelijkheid van alle betrokkenen (school, ouders en leerling) duidelijk wordt omschreven.
- Het plan wordt gedurende een periode van zes weken uitgevoerd om de effectiviteit ervan te kunnen evalueren.
- Evaluatie en Voortgang:
- Na zes weken vindt een evaluatie plaats met alle betrokkenen om de voortgang en de impact van het plan te bespreken.
- Op basis van deze evaluatie wordt bepaald of en hoe mijn begeleiding verder nodig is voor de betreffende klas, leerkracht of leerling.
- Specifieke focus
- In mijn werkwijze richt ik me in het primair onderwijs specifiek op de groepen 5 t/m 8, omdat in deze fase gedragsproblemen vaak complexer en ongrijpbaarder worden. Mijn doel is om deze problemen beheersbaar te maken en de leerkrachten te ondersteunen in hun aanpak. In het voortgezet onderwijs richt ik mij op alle groepen, maar specifiek op de brugklas.
Doelstelling
Mijn doel is om in samenwerking met de school, ouders en de leerling een positief pedagogisch klimaat te creëren waarin alle leerlingen, inclusief de 12% en 3% die extra aandacht nodig hebben, zich kunnen ontwikkelen en floreren.
Effectieve Coaching voor Jongeren in het VO, MBO en HBO
Het motiveren van jongeren kan een uitdaging zijn, maar met het PCM-jongerenprofiel ontdek je wat hen écht drijft. In mijn werk met scholieren in het voortgezet onderwijs, MBO en HBO gebruik ik deze profielen om helder inzicht te geven in wat jongeren willen, wat hen energie kost en welke omgeving zij nodig hebben om te bloeien. Hierdoor versterk je de intrinsieke motivatie van de leerling wat leidt tot betere (leer) prestaties.
Het jongerenprofiel biedt waardevolle inzichten voor zowel de jongere zelf als voor ouders en docenten. Een ouder zei onlangs: “Had ik dit op zijn leeftijd gehad, dan had ik andere keuzes gemaakt.” Met dit krachtige instrument krijg je niet alleen een scherp beeld van de jongere, maar wordt ook duidelijk hoe je effectief kunt ondersteunen.
Ik bied naast de afname van jongerenprofielen ook coaching aan voor een langdurige begeleiding, wanneer dat nodig is. Samen zorgen we ervoor dat jongeren zichzelf beter begrijpen en gemotiveerd raken om hun volledige potentieel te benutten.
Neem contact op voor de mogelijkheden!
