Traject op weg naar inclusie

Voor scholen

Traject opweg naar inclusie

Inclusie vanuit grip en rust

Inclusief onderwijs staat weer hoog op de onderwijsagenda. En wie kan daar nu tegen zijn? De vraag is alleen: wat betekent inclusie concreet voor jullie organisatie? En hoe maak je die ambitie werkbaar in de dagelijkse praktijk?

We weten dat dit geen eenvoudige opgave is. Bezuinigingen, lerarentekorten, overassertieve ouders en een onderwijssysteem dat vooral naar leeftijd kijkt in plaats van naar behoefte, maken het er niet makkelijker op. Toch geloven wij dat het kan.

We doen mee

Tactvol-CB slaat samen met een groep professionals uit onderwijs en zorg de handen ineen om besturen, scholen, gemeentes en zorginstanties te helpen de inclusieambitie waar te maken. Ons doel: Zoveel mogelijk kinderen een thuisnabije onderwijsplek geven.

Wij adviseren niet vanaf de zijlijn, maar doen actief mee. Ons team bestaat uit bestuurders, directeuren, leerkrachten, gedragscoaches, groepsdynamica-begeleiders, PMT’ers, zorgprofessionals, intern begeleiders, orthopedagogen en een verhalenmaker. Zo kunnen we altijd maatwerk leveren.

“Inclusief onderwijs wordt soms moeilijker gemaakt dan het in werkelijkheid is.”

 

De basis op orde

De route naar een inclusieve school begint met de basis. Pas als iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt, vanuit de eigen rol en verantwoordelijkheden, ontstaat er rust en ruimte om samen te werken aan inclusie.

Om dat proces in beweging te zetten, hebben we De Veranderwijzer ontwikkeld. Een praktisch instrument met vijf gebieden die direct invloed hebben op inclusie, zoals richting & resultaat en persoonlijk welbevinden. Samen kijken we waar de grootste winst te behalen valt en doen we mee in alle lagen van de organisatie.

Wij pleiten voor zo min mogelijk losse nascholing en zoveel mogelijk samen optrekken in de praktijk.

Zo werken we samen

Stap 1 – Hoe is het nu?
Met de veranderwijzer als leidraad gaan we in gesprek met het team. We onderzoeken waar het schuurt en waar kansen liggen: groepsdynamica, zorgstructuur, ouderbetrokkenheid, didactisch aanbod… Voor iedere vraag hebben we de juiste inzet. Samen maken we een planning en bepalen we welke ondersteuning nodig is.

Stap 2 Beschrijf jullie verhaal
Met onze verhalenmaker beschrijven jullie het verhaal achter jullie inclusieve ambitie: jullie missie en visie, maar dan samen met de mensen om wie het gaat: Ouders en leerlingen. Hun stem en ideeën vormen de kern.

Stap 3 Aan de slag
Op basis van jullie verhaal maken we een routekaart met heldere tijdslijnen, taakverdeling en inzet. Zo zetten we de eerste stap naar meer inclusie en zorgen we dat iedereen weet wat te doen.

De nieuwe inzichten en tools van Mark hebben onze begeleiding naar een hoger niveau getild.

Maatwerkbegeleider Almere College Kampen

De persoonlijke begeleiding op onze uitval leerling zorgde ervoor dat deze leerling in de overgangsperiode wél onderwijs kon blijven volgen én verbinding hield met haar klas.

Directeur in Wapenveld

De rust, de praktisch toepasbare tools en het open karakter van de coaching hebben me enorm geholpen om conflicten aan te kunnen gaan zonder drama of strijd.

leerkracht primair onderwijs Balk

Ik heb de grip weer terug in de klas en weet weer wat ik moet doen als ik in mijn stress schiet

leerkracht voortgezet onderwijs Kampen

 

Ik weet nu hoe ik mijn communicatie aan moet passen om mijn moeilijke leerling weer te bereiken.

leerkracht primair onderwijs Balk

 

Je hebt ontzettend veel kunnen helpen in die korte periode dankzij de inzichten vanuit PCM. Dankjewel voor alles!

Leerling Almere College Kampen

 

Mark heeft ons niet alleen geholpen met praktische strategieën, maar ook met inzichten die een blijvende verandering in ons team hebben gebracht.

directrice primair onderwijs Balk

 

Je bent van grote waarde geweest tijdens de bijeenkomst voor intern begeleiders’

Directeur supportteam uit Friesland