Aanpak VO en MBO

Voor scholen

In het VO en MBO zie ik vaak dat probleemgedrag niet alleen bij één leerling speelt, maar in complete groepen. Vooral in de eerste klassen wordt de basis gelegd en ontstaan er patronen in omgang, samenwerking en veiligheid. Als deze basis wankel is, zie je dat terug in onrust, strijd en uitval, soms jarenlang.

Aanpak in het voortgezet onderwijs en MBO

Leerling: Individuele begeleiding in context

Een ‘lastige’ leerling staat nooit op zichzelf. Gedrag is altijd verbonden met de groep en de omgeving. Daarom werk ik niet alleen één-op-één, maar plaats ik de leerling altijd terug in de context van zijn klas. Met het Proces Communication Model (PCM) breng ik snel in kaart wat de leerling motiveert, welke stresspatronen er spelen en wat helpt om weer in balans te komen. Deze inzichten worden gedeeld met docenten en ouders en wanneer veilig genoeg ook met de groep, zodat iedereen weet wat te doen.

 

Groep: De kracht van gezamenlijke verandering

Met de Veranderwijzer en PCM maak ik zichtbaar hoe de groep functioneert: welke rollen er zijn, waar spanningen ontstaan en hoe de communicatiepatronen werken. Vervolgens werk ik samen met de klas en de mentor aan het herstellen van de balans. Dit doe ik hands-on in de groep, via beweging, spel, gesprek en creatieve werkvormen. Zo leren leerlingen conflicten om te zetten in samenwerking, en ontstaat een veilig klimaat waarin iedereen mee kan doen.

School: Eén lijn, één pedagogisch verhaal

De inzichten uit het werk met leerling en groep vertaal ik samen met het team naar school brede afspraken. Docenten krijgen praktische handvatten om het groepsprofiel toe te passen in hun eigen les, ook als ze de klas maar kort zien. Zo blijft de aanpak consistent, ook bij wisselingen in het rooster.

Wat dit oplevert

Eerstejaars klassen die een stevige basis vormen voor de rest van hun schoolloopbaan.

Groepen die samenwerken, elkaar steunen en rust uitstralen.

Docenten die weten wat te doen, ook in complexe groepssituaties.

Minder uitval en doorverwijzingen, zowel individueel als groepsgewijs.

Een duurzaam pedagogisch klimaat waarin leren centraal staat.

Of start met een pilot-groepsprofiel en ervaar het verschil dat een sterke start kan maken voor een hele schoolloopbaan.

De nieuwe inzichten en tools van Mark hebben onze begeleiding naar een hoger niveau getild.

Maatwerkbegeleider Almere College Kampen

De persoonlijke begeleiding op onze uitval leerling zorgde ervoor dat deze leerling in de overgangsperiode wél onderwijs kon blijven volgen én verbinding hield met haar klas.

Directeur in Wapenveld

De rust, de praktisch toepasbare tools en het open karakter van de coaching hebben me enorm geholpen om conflicten aan te kunnen gaan zonder drama of strijd.

leerkracht primair onderwijs Balk

Ik heb de grip weer terug in de klas en weet weer wat ik moet doen als ik in mijn stress schiet

leerkracht voortgezet onderwijs Kampen

 

Ik weet nu hoe ik mijn communicatie aan moet passen om mijn moeilijke leerling weer te bereiken.

leerkracht primair onderwijs Balk

 

Je hebt ontzettend veel kunnen helpen in die korte periode dankzij de inzichten vanuit PCM. Dankjewel voor alles!

Leerling Almere College Kampen

 

Mark heeft ons niet alleen geholpen met praktische strategieën, maar ook met inzichten die een blijvende verandering in ons team hebben gebracht.

directrice primair onderwijs Balk

 

Je bent van grote waarde geweest tijdens de bijeenkomst voor intern begeleiders’

Directeur supportteam uit Friesland